Психологічне обстеження дитини, перша зустріч
(до записника дитячого психіатра, психотерапевта, психолога - початківця)
Специфічність обстеження дитини
- Дитину приводять до спеціаліста дорослі
- причину візиту супроводжуючі дитину можуть не пояснити, або пояснити спотворено до ситуації та самої проблеми
- до самого візиту в загальному і до психотерапевта зокрема, дитина ставиться з підозрою. З цього приводу в дитини можуть виникати запитання та розмірковування:
« … мене будуть висміювати, сваритимуть, залишать, відберуть в батьків, причинять біль…»
- В процесі обстеження та подальшої терапії дитина є головним носієм інформації стосовно проблеми (причини її виникнення, динаміки, прояву симптомів….
- Буває, що психологу (психіатру), навіть досить досвідченому, не вдається дістати відповідь на жодне з прямо поставлених запитань. В таких випадках доречно:
- помалювати
- пофантазувати
- погратись, тощо
- Для багатьох дітей, безроздільна увага може стати зовсім новим переживанням.
Умови проведення бесіди
- Потрібно представитись пацієнту: «Мене звати Зоя Тарасівна»
- Продовжувати знайомитись по ходу бесіди. «Скільки тобі років? Як тебе звати? …»
- Найбезпечніший контакт для дитини «Очі на рівні очей».
- Привітати інших членів сім»ї, що прийшли, подякувати їм.
- Оснащення кабінету:
- на виду лише ті предмети, які необхідні зараз
- Ігри необхідно підібрати і підготовити заздалегідь (діагностика, терапія)
- Дітям, старше 6 років >50 % часу для бесіди
- Дітям молодше 6 років та з розумовою відсталістю, краще невербальне спілкування або гра (малюнок, ліпка)
- Для підлітків форма спілкування ближча до дорослих. Але потрібно підлаштовуватись, залежно хто є ініціатором бесіди.
- Спостереження за батьками і дитиною в приймальні
Загальні поради
- Уникайте оцінок
- Будьте готові до того, щоб при необхідності чітко встановити границі.
«Тут себе люди так не поводять!»
«Я хочу, щоб ти припинив це робити!»
- Уникайте тривалих пауз (дітям, підліткам буде сумно …)
– Гра
– «А ось цікаво – що коли б …»
- Дитячі малюнки, поробки – зберігати
- дитина може запитати про них
- не розвішувати (все не розвісиш …)
- Не говорити штучним голосом.
- Не поспішати з прямими інтерпретаціями
- Не дозволяти дітям виносити іграшки за межі кабінету
- Попередження про закінчення зустрічі за 5 хв.
Розповсюджені помилки «капкани»
- тенденція до відхилення від важливих, але «важких» тем в прагненні зробити дитині приємне;
- неприйняття сторони дитини, замість демонстрації конструктивного нейтралітету;
- «підштовхування» навіюваної дитини до неадекватних відповідей;
- малювання «примарних палаців» на підставі кивків дитини, яка мовчить.