Але на трасі нашого прихованого ресурсу є смуги з реверсивним рухом -
неоднозначні емоції. Це одні і ті ж самі емоції та їх відтінки, які можуть призвести як до позитивного, так і до негативного результату в залежності від вектора свого напряму.
Розберемося в них (реверсних) на прикладі емоції гніву. Якщо керівник підрозділу використовує неконструктивний гнів для психічного пригнічення (подавлення) підлеглих, то тим самим він руйнує внутрішню емоційну рівновагу колективу і знижує його ефективність. У даній ситуації гнів - емоція, яка негативно впливає на ефективність діяльності групи і організації в цілому. Але саме через здоровий гнів цей самий керівник іноді може знайти дрімаючу в ньому ресурсну силу і різко підвищити свою ефективність.
Гнів також може бути корисний, і діяти в якості «чарівного пенделя», коли загострює уповільнений конфлікт і виявляє розбіжності, які до цього неможливо було не тільки залагодити, але і просто обговорити. Тому пропоную при слушній нагоді спробувати застосувати подібну тактику.
Проміжний висновок: а) однозначні емоції, негативно впливають на ефективність
б) однозначні емоції, позитивно впливають на ефективність
в) неоднозначні емоції, що володіють як негативним, так і
Емоція як акселератор
Різні емоції можуть стати акселераторами практично будь-якої вашої діяльності: інтелектуальної, ділової та ін. До групи емоцій, що сприяють посиленню ефективності діяльності, можна віднести:
Схвалення. Це початкова стадія прояву емоції довіри, яку розуміють як стан захищеності, віри у щирість. Якщо ми довіряємо, то покладаємося на чиюсь думку, відмовляємося від самостійного дослідження питання, ситуації або людини.
Довіра. Вона здатна породжувати багато інших почуттів - від любові до ненависті. Довіра також викликає різні стани - від комфорту до стресу, виробляє соціальні установки - від прийняття до відторгнення. Довіра ні до чого не мотивує, але створює сприятливу атмосферу. Багато проектів і процесів починаються саме в такому стані - прийняття і довіри. Як тільки цей стан починає зникати, починає знижуватися і ефективність проекту. Довіра - це сильний маркер внутрішнього світу будь-якої соціальної групи, колективу.
Очікування. Воно трактується як емоційний стан передбачення. Це уява про результат процесу, що виникає у нас заздалегідь. Очікування - це стан, коли людина готується до чого-небудь, що має статися. Це більш інтенсивна емоція, ніж прийняття і довіра, яка супроводжується готовністю організму до дії в напрямку передбачуваної події.
Радість. Активна, позитивна емоція, що виражається в гарному настрої і відчутті задоволення. Швидко виникає, вона часом наближається до афекту. Радість з'являється як реакція на несподіване отримання чогось приємного, бажаного. Чим неочікуаніщий успіх або чим довше його чекали, тим більше радість. Радість, в поєднанні з інтересом, підтримує конструктивне, творче поводження. Гарний настрій має позитивний вплив на ефективність виконуаної дії навіть у тому випадку, якщо він виник з причини, що мало стосується її суті(приємна звістка, гарна погода і т. п.) За впливом на ефективність діяльності радість поступається лише подив та інтересу.
Подив. Це емоція, викликана сильним враженням від чого-небудь, що вражає несподіванкою, незвичайністю, дивиною. Подив звільняє провідність нервових шляхів, готує їх до нової активності, за що його іноді називають емоцією очищення каналів. Подив - більш інтелектуальна, напрямна активність емоція. Вона надає вектор активності в напрямку зазначеного об'єкта чи явища. Подив забарвлює і виділяє щось нове, що має цінність для людини. Ця емоція загострює нашу увагу на протиріччя між старим і новим, дає можливість людині усвідомити незвичайність ситуації, змушує уважно її проаналізувати. Саме здивування спонукає і направляє розумову діяльність, дає поштовх для розуміння і подолання виявленого протиріччя.
Захоплення. Це короткочасне, але сильне почуття радісного задоволення, зачарованості. На відміну від захвату, замилування - це вираження ставлення до чогось або комусь. Захоплення - найсильніша з представлених емоцій. Воно розбурхує наш інтелект, активує діяльність, мотивує до досягнення. Коли людина відчуває емоцію захоплення, вона визнає наявність якоїсь позитивної якості. Наприклад, вдала недільна проповідь пастора викликають почуття захоплення у членів церкви, а також викликає мотивацію і бажання нести своє служіння Господу, володіти подібними якостями.